September 12, 2009

Az uj linuksz

A szám azért talán nekem is nagyobb, mint az eszem, mert mondjuk, tényleg van olyan distro, ami többféle hardvert képes fölismerni és vezérelni, mint a másik. Állítólag például a Mandriva nevű rendszer többféle hardvert fel tud ismerni, mint a Debian, vagy az Ubuntu. De a Mandriva, az viszont már nem annyira szabad, nem annyira nyílt forráskódú rendszer, mint az Ubuntu. Az egy profitorientált project. Tehát itt már meg is van a trade-off.

Bár az Ubuntut is egy cég fejleszti, és én mégis úgy tudom, hogy ők egyáltalán nem gyártanak zárt forráskódú szoftvert, hanem kizárólag supportból élnek. Tehát ha fizetsz nekik, akkor adott esetben akár ki is megy egy faszi, hogy megszerelje neked a gépet. A faszi természetesen nem a Canonical Ltd embere lesz, mivel őnekik csak százvalahány alkalmazottjuk van, és annál azért többen használnak Ubuntut, mint amennyit ez az emberanyag képes volna ellátni. Ők igazából a supportolókat supportolják. Például valószínűleg ők akkreditálják a különböző Ubuntuval kapcsolatos tanfolyamokat. Ilyen tanfolyamot egyébként már itthon is lehet látogatni: a NetAcademia prospektusában például van egy ilyen nevű képzés, hogy Ubuntu adminisztrátor.

De igazából még ezen a Lenovo gépen is van egy hardver, amelyik restricted driverrel működik, tehát olyan meghajtóprogrammal, amelynek a forráskódját nem tette közzé a gyártó. Tehát még az én gépem sem száz százalékig open source. Találjátok ki, hogy melyik az a hardver...

Úgy van! A WiFi! Megint csak az átkozott, kibaszott kurva WiFi! Tehát lehetséges, hogy ha egy szigorúan open source rendszert húznék föl, mint amilyen például a gNewSense, akkor az nem tudna megfelelő drivert találni a hardveremhez, és akkor megint vezethetném ki az Ethernet-kábelt az előszobában. De ennyire azért nem vagyok fanatikus. Nem vagyok én Stallman :D

Na, ez csak poén volt. Nem akarom én gúnyolni a nagyszerű Richard Stallmant. Ezt senki ne is próbálja meg kivenni a szavaimból. Richard Matthew Stallman egy kurva jó arc. Minden tiszteletem az övé.

No comments: