October 1, 2012

The better of two evils

"Nem érzem magamhoz közelebb Bajnait, mint Orbánt."

Ezt a mondatot nem én írtam, tehát nem tudok szó szerint egyetérteni a kijelentéssel, de mégis megvédem azt, aki igen.

Miért?

Mielőtt belevágnék a sűrűjébe, legalább annyit muszály elismernem Bajnairól, hogy a progresszív adórendszert valószínűleg azonnal visszavezetné, és ez jó lenne! Habár 2010 előtt konkrétan azt akarta, hogy évi 16 millióig tartson a legalsó adósáv, ami azért elég lájtosan progresszív. Ettől függetlenül, tehát ezen kívül még vannak megfontolandó érvek Bajnai mellett: a "demokratikus ellenzék" berkeiben jelenleg ő az egyetlen személy, aki az egyszerre nagyon reakciós és nagyon piacpárti magyar választóközönséget per pillanat meg tudja nyerni, meg emberileg speciel énhozzám is sokkal közelebb áll, mint Orbán...

Na, de most akkor jöjjön a sűrűje! Én ugyanis nagyon nem értem, milyen alapon várja el bárki is egy (leendő) radikális baloldali párttól, vagy akár az LMP-től, hogy belépjen egy ilyen ultra-neoliberális "national salvation" koalícióba? Nem értem, miért nem képesek egyesek fölfogni, hogy a baloldalt sokak (és egyre többek) szemében nem Tony Blair neve fémjelzi? Az egy dolog, hogy összefogunk Orbán leváltása érdekében, de hát mi jöjjön azután?

Na, jó! Igazából a Bajnai-fanokat is meg kell érteni! A helyzet súlyosságára való tekintettel valóban nincs jogunk elzárkózni ettől az embertől, amíg nem ütköztettük vele az álláspontunkat. A baloldalnak tehát konkrét követeléseket kéne megfogalmaznia az összefogásért cserébe. Ezekre aztán a liberálisok természetesen azonnal elkezdenének fröcsögni, hogy mennyire irreálisak és felelőtlenek, meg valószínűleg Bajnai sem fogadná el őket. Nos, ez lenne az a szent pillanat, amikor azt mondhatnánk, hogy részünkről a fáklyásmenet.

Az LMP-ről viszont lehet tudni, hogy kapcsolatban áll Bajnaival, tehát valószínűleg megvitatták vele ezeket a dolgokat, mielőtt nemet mondtak volna az összefogásra. (De lehet, hogy rosszul sejtem.)

Én viszont azt állítom, hogy ezeket a dolgokat nyílvánosan kéne megvitatni...

No comments: